CAMERATA NORDICA med Malin Broman & Rick Stotijn

Malin Broman gästar än en gång Camerata Nordica som ledare och solist tillsammans med kontrabasisten Rick Stotijn.

”Metamorphosen är i sanning ett unikt mästerverk för stråkar – det enda verk som någonsin skrivits för 23 solostämmor. Jag förtrollas alltid av uttrycksfullheten i de 23 individuella ’rösterna’ som vävs ihop till denna harmoniska skönhet. Varje musiker som spelar verket får en djupt personlig relation till musiken. Under tjugofem minuter tar den med både åhörare och utövare på en emotionell resa: smärta, skönhet, nostalgi, kärlek och sorg – måhända en reflektion av Richard Strauss sinnestillstånd under kriget efter förödelsen av München. Det borde vara varje människas rättighet att åtminstone en gång under sin livstid få uppleva detta extraordinära verk.”
Zéphyrin Rey-Bellet, konstnärlig ledare och orkesterchef för Camerata Nordica

Malin Broman gjorde ett bejublat symfoniskt program tillsammans med Stina Ekblad och Camerata Nordica i januari 2023. Nu återvänder hon med Richard Strauss Metamorfosen, en studie för 23 stråkar. Denna ovärderliga juvel i stråkrepertoaren komponerades under andra världskrigets slutskede. Strauss gav aldrig, bortsett från titeln, några tydliga signaler om vad musiken skulle betyda, men många anser att det är en manifestation av sorgen över det sönderbombade Tyskland och i synnerhet förödelsen av operahuset i München.

Malin har dessutom valt att ta med sig den nederländska kontrabasisten Rick Stotijn som normalt är solobasist i Sveriges Radios Symfoniorkester men för närvarande är tjänstledig. De ska framföra ett nytt arrangemang av Stravinskijs Suite Italienne för violin, kontrabas och stråkar. Suite Italienne har sitt ursprung i baletten Pulcinella, som han skrev till Den ryska baletten på uppdrag av dess impressario Diaghilev 1920.

Att krydda barockharmonierna med dissonanta ackord och oregelbundna rytmer som Stravinskij gjorde i dennas svit ansågs oerhört kontroversiellt och mottogs inte positivt av alla. Själv ansåg han att arbetet med Pulcinella var den ”uppenbarelse som gjorde allt mitt senare arbete möjligt.”

Mozarts odödliga musik och rika repertoar kan man aldrig få nog av och hans Divertimento i F-dur inleder hela konserten som även presenterar två av 1900-talets mer profilerade kompositörer. Rebecca Clarkes Poem som är ett böljande adagio för stråkar och Carin Malmlöf-Forsslings Im memoriam som från början är en slags vokalis för sopran men nu har transkriberats för kontrabas.

Mer information om speltider spelplatser och biljetter hittar du här.

Skip to content